Diefproblematiek Rond Auto’s Met Keyless Entry

In onderstaand artikel van het Financieel Dagblad wordt nogmaals gewezen op de diefstalproblematiek rond auto’s die voorzien zijn van Keyless Entry. De Modus Operandi zoals omschreven in het artikel wordt ook wel “re-laying” genoemd. Clifford Electronics, specialist op het gebied van voertuigbeveiligingsoplossingen heeft zeer effectieve oplossingen in het programma die de problemen rondom re-laying voorkomen waarbij het comfort van Keyless Entry behouden wordt. Deze oplossingen zijn volgens de laatste richtlijnen van Kiwa/SCM gecertificeerd en worden door alle verzekeraars geaccepteerd.

‘Kwart nieuw verkochte auto’s voldoet niet aan beveiligingseisen’

Tienduizenden auto’s rijden volgend jaar rond met een beveiligingssysteem dat niet langer aan de eisen voldoet. Het gaat om auto’s met zogenoemde ‘keyless entry-systemen’, waarbij de auto wordt geopend zonder sleutel. Dat zegt keuringsinstantie Kiwa SCM op BNR. Voor die autobezitters wordt het mogelijk een stuk moeilijker of duurder om een verzekering af te sluiten.
Volgens Kiwa is het merendeel van de nieuw verkochte auto’s uitgerust met deze slimme sleutel. Keyless entry wil zeggen dat een auto zichzelf automatisch ontgrendelt zodra de autosleutel op korte afstand is van het voertuig. Dit systeem is volgens Kiwa niet waterdicht: criminelen kunnen met behulp van een apparaatje het signaal van de sleutel oppikken, verlengen en zodoende de auto openen. De kans dat een crimineel zich op deze manier toegang verschaft tot een auto is volgens Kiwa hoog. De keuringsinstantie waarschuwde eerder al voor de beveiligingsrisico’s.

Kwart van de auto’s wordt afgekeurd
Omdat het beveiligingssysteem makkelijk te kraken is, worden de regels aangescherpt. Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en Kiwa heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging dit jaar aangepast. Dat keurmerk is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten.
Vanaf 1 juli 2020 is voor alle modellen met keyless entry een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. De strengere eisen zorgen ervoor dat een kwart van de auto’s die het Kiwa vanaf die datum toetst, naar verwachting wordt afgekeurd.
‘De problemen ontstaan vooral bij modellen die al langer op de markt zijn. Die auto’s worden opnieuw gekeurd, maar beschikken in veel gevallen over systemen die niet aan de beveiligingseisen voldoen’, zegt Henk van Vliet certificatiemanager bij Kiwa.

Gevolgen verzekering
Voor autofabrikanten is het duur om de systemen op bestaande modellen veilig te maken. Ook verkiezen veel fabrikanten comfort boven beveiliging. Auto’s die al zijn verkocht, behouden hun beveiligingscertificaat. Ook modellen die nieuw op de markt komen, hebben weinig te vrezen. ‘Deze beschikken nagenoeg allemaal over goede beveiliging.’
Suzan Samson, autoverzekeringsexpert bij Independer, verwacht niettemin dat er grote gevolgen zullen zijn voor een deel van de autobezitters. ‘Als je auto niet voldoet aan de beveiligingseisen die een verzekeraar stelt, ben je niet verzekerd in geval van diefstal of inbraak.’ Een deel van de verzekeraars stelt pas veiligheidseisen zodra de waarde van de auto hoger is dan €50.000, maar er zijn ook verzekeraars die bij veel lagere bedragen dergelijke eisen stellen.

Premie verhogen
Ook het Verbond van Verzekeraars denkt dat de strengere eisen gevolgen kunnen hebben voor autobezitters. De belangenvereniging van particuliere verzekeraars verwacht echter niet dat mensen straks onverzekerd rondrijden.
‘Verzekeraars hebben grofweg de keuze uit drie smaken. Een aantal verzekeraars zal de premie verhogen. Ook zullen er verzekeraars zijn die eisen dat je extra beveiligingsmaatregelen treft’, zegt Barbara van der Rest van het Verbond van Verzekeraars. Dat kan onder meer betekenen dat je achteraf een systeem moet inbouwen dat wel voldoet aan de beveiligingseisen. Het deel van de verzekeraars dat geen extra maatregelen neemt, wil voorkomen dat klanten wegtrekken. ‘Die verzekeraars nemen het risico voor lief.’

Bron: Financieel Dagblad, 08 oktober 2019

Werkgever verantwoordelijk voor ritregistratiesysteem

Als een werkgever kan bewijzen dat een werknemer per kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers rijdt met een auto mag de bijtelling van een auto van de zaak achterwege gelaten worden.

Zo Stelen Criminelen Jouw Auto

Auto’s zijn essentieel voor criminelen om hun praktijken uit te voeren. Dit zorgt voor een kat-en-muis-spel tussen criminelen en de politie, waarbij auto’s worden gestolen, koud gezet en kentekens vervalst.